Thursday, December 16, 2010

aku dan sebuah rumah


Just want to share with u..
Bagaimana kalau ada sebuah rumah.. rumah tu pandai berkata2..

Mulanya, rumah tu berkata,"Saya happy kamu sayang saya... saya sayang kamu dan cintai kamu" Kemudian rumah itu panggil kamu duduk tinggal dalamnya.. rumah itu tidak teratur dan bersepah2.. kamu bersihkan dan susunkan rumah itu, hias dengan cantik dan isi segala keperluan seperti perabot, perkakas dapur, kamu basuh, bersihkan dan jaga hingga kelihatan sempurna dan cantik.. kamu sudah saling sayang dan kamu mencintai rumah itu hingga tidak sanggup kehilangannya lagi..

Rumah itu pun telah banyak meminta untuk menukar peralatan yang lama, dan benda2 yang cantik untuk memenuhi diri rumah itu,.. walaupun anda kurang kemampuan kewangan, namun anda berkorban dan mencari wang supaya dapat membeli dan penuhi semua permintaannya..

Suatu hari, rumah itu berubah hati.. umah itu meminta kamu untuk keluar kerana rumah itu telah memilih orang baru untuk masuk tinggal di dalammnya..

Kamu kecewa, sedih dan naik marah, kamu katakan kepada si rumah, "sayang, aku telah korbankan masa dan wang untuk kamu, aku penuhi kerpeluan mu walaupun aku tidak ada wang yang cukup.. aku sayang kamu dan sudah mencintai kamu sekian lama hingga hari ini.. kenapa kamu mahu usir aku sekarang?"

Rumah itu menjawab "Siapa suruh kamu buat semua tu? Saya tak paksa pun.. kamu yang beria-ia mahu bagi dan buat semua ini..., kamu pun tahu hubungan kita tidak akan ke mana.. kenapa mahu mengharapkan cinta saya? saya hanya sayang kamu, saya tidak cinta kamu.. tidak pernah cintai kamu pun.."

Kamu jawab "Tapi kamu pernah menulis sepucuk surat yang kamu sayang dan cintai aku dan kamu bahagia bersama aku..aku masih simpan surat itu.. kamu boleh lihat sendiri"

Rumah itu jawab. "Tidak, tidak... Ah! sudahlah! meluat aku bercerita tentang ini dengan kamu! pergi lah..dan kau ingat! aku tidak cintai kamu.. aku hanya sayang.. jangan lagi kamu ungkit perkara ini.. aku tidak suka... kalau kamu ungkit lagi,.. Awas kamu!!"

Lepas itu, kamu menangis seolah kamu akan mati.. berhar-hari kamu terus menangis... terasa kehilangan segalanya, hati kamu hancur dan remuk, kerana terasa diperbodohkan dan diperalatkan selama ini.. apa ertinya pengorbanan kamu selama ini??

Ada sahabat baik mengatakan "kamu tidak boleh melupakan.. to erase from ur mind is impossible.. but to accept it an go throught ur life.. let it go with times... be strong!"


:) This is the true story about me .. it is another big mistake i ever did and very hard for me to take.. tapi saya ambil kata-kata sahabat baik itu dan belajar untuk terima dan biarkan ianya berlalu mgnikut masa.. i'll always pray supaya si rumah akan temui kebahagiaan yang dicarinya.. i knew itu adalah cubaan tuhan dan mahu menguji bagaimana kita menghadapi setiap masalah duniawi..

What you say..

No comments:

Post a Comment